Fredericia Kommune har brug for Enhedslistens klimaplan

Læserbrev af Cecilie Roed Schultz, byrådsmedlem for Enhedslisten i Fredericia Byråd.

Onsdag kom Enhedslistens Klimaplanen. En plan, som vil sikre, at Danmark lever op til sine internationale forpligtigelser, er realistisk og økonomisk bæredygtigt – uden at det rammer socialt skævt.

Her fra min plads i Fredericia byråd, hilser jeg udspillet mere end velkommen. Det løser nemlig ikke kun klimamæssige udfordringer, men også nogle problemer, som vi her i Fredericia Kommune kæmper med.

Det er ikke bare forslag som 30% billetprisreduktion og bedre og mere bus- og togtrafik med fokus på områder som vores, jeg hentyder til. Selv om det uden tvivl vil komme til at få positiv betydning for blandt andet trængslen på vejene i ”Danmarks største trafikkryds”.

Nej, det er noget helt andet. Det er nogle begrænsninger vi oplever i kommunalpolitik, det handler om.

I dag skal vi som kommune eksempelvis oprette et separat selskab for hver bygning, hvor vi vil etablere solceller. Det er dumt, dyrt og besværligt. Og det betyder, at næsten ingen kommuner etablerer solceller længere. Den barriere vil Enhedslisten fjerne.

Men det der vil betyde mest i lige netop Fredericia, er forslaget om at fjerne anlægsloftet på byggeri af vedvarende energi og energieffektiviseringer.

I Fredericia har vi de sidste år haft økonomi til at bygge og renovere. Vi har et kæmpe efterslæb, efter mange år uden tilstrækkeligt med investeringer i vores skoler, børnehaver, plejehjem osv. Men regeringen har lavet et loft over hvor mange penge vi må bruge om året på den slags. De sidste år har Enhedslisten fået afsat hhv. 20, 25 og 15 mio. kr. til netop energirenoveringer af vores skoler og daginstitutioner.

Desværre har vi måtte skubbe nogle af projekterne, da vi ”ramte loftet”. Det betyder, at nødvendige renoveringer udskydes. Endda renoveringer, som vil sikre et lavere energiforbrug.

Fjernes anlægsloftet på energirenoveringer, som Enhedslisten foreslår, vil det have en meget stor betydning i en kommune som Fredericia. Det vil komme alle til gavn. Vores børn og ansatte vil få et bedre indeklima at opholde sig i, bygningerne bliver billigere i el/varme og ikke mindst er vi med til at tage ansvar for at bremse den klimapåvirkning, som vi er forpligtiget til. Hvem kan ikke støtte det?