Enhedslisten donerer til Qnet i anledningen af 8. marts

Hvert år til Kvindernes Internationale Kampdag d. 8. marts, donerer Enhedslisten Fredericia 1.000 kr. til et lokalt formål der støtter op om kvinders rettigheder.

I år har Enhedslisten valgt at doner pengene til Røde Kors tilbuddet Qnet Fredericia.

Der var fuld enighed om at donationen i år skulle gives til dette nye tilbud i Fredericia. Vi vil rigtig gerne være med til at skabe lidt opmærksomhed og udbrede kendskabet til Qnet, samt give dem nogle midler der kan være med til at hjælpe med at komme godt i gang med deres aktiviteter, udtaler Maria Sloth, kontaktperson for Enhedslisten Fredericia.

Qnet er til kvinder, der har været udsat for vold og gerne vil have et netværk og støtte i tiden efter volden. Netværket er også for disse kvinders børn.

Det kan være vanskeligt at finde fodfæste i livet igen efter et brud med et voldeligt forhold. Qnet skaber netværk, ro og trygge rammer for kvinder, der enten har boet på krisecenter eller er kommet ud af volden på anden måde og spiller derfor en helt afgørende rolle for mange kvinder og deres børn. Det er et formål vi meget gerne vil støtte, fortæller Cecilie Roed Schultz, byrådsmedlem for Enhedslisten Fredericia.

Qnet er drevet af frivillige. Kvinder der henvender sig bliver matchet med en kvindelig frivillig fra Røde Kors. De to kan så mødes 2-3 gange om måneden, hvor de kan drikke kaffe og tale sammen om stort og småt. Den frivillige kan også hjælpe med praktiske opgaver, tage med til møder i kommunen eller være en støtte andre steder, hvor der er brug for det.

I Qnet har man også mulighed for at møde andre kvinder, børn og frivillige. Til fællesaktiviteterne i Qnet mødes kvinder, børn og frivillige i det lokale Qnet og spiser sammen, tager på udflugter eller laver andet i fællesskab. Her er der rig mulighed for hygge, snak og samvær med andre, som også er i gang med at skabe et godt liv uden vold.

I Enhedslisten vil vi gerne være med til at styrke gode, fælles oplevelser og hjælpe kvinder der har oplevet vold. Det var en rigtig godt oplevelse at kontakte Røde Kors og tilbyde vores donation til Qnet. Det giver bare rigtig meget mening at være aktiv i politik, når vi kan være med til at påvirke vores lokalsamfund på den her måde, udtaler Amanda Krægpøth, som har faciliteret kontakten til Qnet.