Læserbrev: Drop charmeoffensiv og kom i arbejdstøjet, minister!

Læserbrev af Cecilie Roed Schultz, byrådsmedlem

Vores skatteminister Jesper Buus havde d. 28. februar et læserbrev i Fredericia Dagblad.

I dette læserbrev takker han selskaber for at bidrage til velfærden (læs: betale deres lovbundne selskabsskat) og Fredericia Kommune for at huse og servicere 3 af de virksomheder, som på landsplan har bidraget mest.

Det første der sprang mig i øjnene var, at Ørsted ikke var på listen. De har i mange år været den virksomhed der betalte mest skat i Fredericia. De fleste år 50-60 millioner kroner. Nogle år op mod 100 millioner kroner. Det betyder noget i en kommune som Fredericia. Men selvfølgelig er de ikke på listen – længere. Ørsted er statsejet og har hovedsæde i Fredericia. Men får nogle år tilbage fik Ørsted en fiks idé (måske inspireret af investorerne i kapitalfonden Goldman Sachs, som Staten har solgt en stor del af Ørsted til). Nu betaler Ørsted nemlig i stedet deres skat i Storbritannien, Tyskland og Taiwan, selv om kun en meget lille andel af deres forretning foregår der. I Danmark og Fredericia er selskabsskatten fra Ørsted nu tæt på intet. Seneste opgørelse viser 44 kr. i skat. Det er en hån. Samtidig har Ørsted lagt sag an mod Skat – de synes de har betalt for meget skat i Danmark tilbage i tid (inden de begyndte på deres skattefinte). Vinder de sagen, kommer det til at koste skatteborgerne 700 millioner. 350 af disse millioner skal findes i Fredericias kommunekasse.

Det er en bombe under vores kommune.

Desværre er den slags skattefinter lovlige og det er nok ikke så enkelt at ændre på.

Til gengæld ville det være meget enkelt at ændre på den anden ting der sprang mig i øjnene. En af de tre virksomheder skatteministeren takker for at betale skat er Energinet. Og han takker dem for at bidrage til børneomsorg, ældrepleje osv. Og her må jeg gøre skatteministeren opmærksom på noget. Det er meget muligt, at Energinet har betalt det de skulle i selskabsskat. Men det er ikke til Fredericia Kommune og vores velfærd her lokalt. Det er de nemlig fritaget for. Som en af kun fire virksomheder i Danmark. Spørg mig ikke om hvorfor. Men det må være muligt for Skatteministeren (som foregiver at være meget optaget af, at virksomheder bidrager til den kommunale velfærd) at få ændret på dette.

Vi er da rigtig glade for at huse virksomheder i Fredericia. Vi er glade for at facilitere og understøtte dem med en masse kvalificerede medarbejdere, infrastruktur osv. Men måske skatteministeren skulle trække i arbejdstøjet og begynde at arbejde for, at de virksomheder, som vi har i kommunen, så også rent faktisk bidrager til vores kommunale velfærd?

Så ville det i hvert fald kling mindre hult, næste gang han forsøgte sig med et charmeoffensiv i de lokale medier…