Enhedslisten gav pris og donation til “Den Rullende kagemand”

Hvert år op mod sommerferien uddeler Enhedslisten Fredericia en pris og en donation til et lokalt initiativ, udvalgt af generalforsamlingen. Den Rullende Kagemand blev årets modtager af Den Røde Ø Pris.

Den Røde Ø Pris uddeles til lokale ildsjæle, for deres bidrag til at styrke fællesskabet og deres kamp for en bedre verden. Med prisen følger 5000 kroner.

Den Rullende Kagemand vandt prisen fordi deres arbejde er med til at bekæmpe børnefattigdom og ulighed blandt børnefamilier. De gør en stor forskel for helt konkrete lokale familier.

“Ifølge SFI kan blot ét år i fattigdom, give sociale udfordringer senere i børnenes liv. Derfor er det godt og vigtigt at nogen prøver at afhjælpe børnefattigdom og sørge for, at børnene oplever lidt mindre til de voksnes økonomiske udfordringer, end de ellers ville have gjort”, siger Cecilie Roed Schultz, som uddelte prisen på vegne af Enhedslisten.

Hun mødtes med de frivillige, som sad til møde hos en af de frivillige i Skærbæk og var ved at sammensætte de tre menuer man fremover kan vælge imellem, hvis man får hjælp fra Den Rullende Kagemand. Der var både begejstring, glæde og overraskelse blandt de frivillige, som jo ellers er vant til at være dem, der deler ud til andre.

“Ingen børn burde være afhængige af, at frivillige organisationer har mulighed for at hjælpe. Danmark er rigt nok til at alle burde være sikret en indtægt, hvor der også er til fx børnefødselsdage. Men indtil det mål opnås, er det godt, at vi har foreninger som Mødrehjælpen. Det har enormt stor betydning for børn, at de kan fejre fødselsdag ligesom de andre i klassen og at deres fødselsdage er noget de kan mindes med glæde”, udtaler Cecilie Roed Schultz.

Den Rullende Kagemand er et projekt under Mødrehjælpen, som hjælper med at arrangere fødselsdagsfester for børn, hvis familier ikke har råd.

Projektet drives af frivillige og finansieres udelukkende af donationer. På et typisk år modtager omkring 50 fredericianske familier hjælp til at afholde en børnefødselsdag. Nu – halvvejs inde i 2023 – er der allerede over 50 modtagere.

De frivillige i Den Rullende Kagemand fortæller, at det især skyldes inflationen og de mange ekstraregninger på eksempelvis energi, som familierne er blevet ramt af den seneste tid.

Hvor mange der kan få hjælp afhænger af de frivillige kræfter og indkomne donationer. Enhedslistens donation blev derfor taget imod med en spontan klapsalve fra de frivillige.

Enhedslistens donation kan dække omkring 10 fødselsdage, som består af f.eks. en kagemand, boller med smør, frugt og grøntsagsstænger, slik, saft, lys, servietter og anden pynt – og en gave til fødselsdagsbarnet.

Hjælpen kan søges til børn der fylder mellem 3 og 16 år og er bosat i Fredericia kommune og søges gennem Mødrehjælpen her.