Demonstration til fordel for ofre af systemet

Referat fra mandagens demonstration

I mandags deltog jeg i en demonstration til støtte for de personer, som desværre sidder fast i et rigidt system af paragraffer og sagsbehandling. I anledningen af byrådsmødet havde gruppen Aktion Systemets Ofre kaldt til demonstration, hvor man delte dialogsmåkager ud til politikerne. De fleste tog høfligt imod dem, imens i hvert fald en anden valgte at servere et møgfald til uddeleren. Det virker lidt fjollet at blive hidsig på personer, som i bund og grund bare gerne vil have en human behandling af syge mennesker.

En af de støttede personer hedder Gert Altofte og jeg var i kraft af min bisidderrolle for ham, blevet bedt om at forklare hans sag i en tale. Demonstrationen var apolitisk, så jeg holdt mig alene til den konkrete sag og undlod at tale politik. Det var ikke alle, der respekterede dette ønske, og det undrer mig lidt. Heldigvis blev de irettesat af arrangørerne.

Vores borgmester holdt en tale, og kom med en fremstrakt hånd om et bredt samarbejde med borgeren i centrum. Vi er mange, som håber på, at det kan lade sig gøre, og vi skal nok gøre vores til at holde ham op på hans ord!

Der var godt 100 deltagere, hvilket kan siges at være ganske tilfredsstillende. Til sidst dannede vi en menneskering, og afholdt 1 minuts stilhed til ære for Leif og andre, som har måtte forlade denne verden, imens de har været i ressourceforløb.

Generelt var der god stemning, og vi fik netværket og snakket en del på kryds og på tværs. Det var dejligt endeligt at møde mange af de personer, jeg har lært at kende over sociale netværk. Det giver kampgejst, at være fælles om at ændre verden! Alene kæmper vi ofte forgæves, men sammen gør vi en forskel. Fællesskab fungerer i sandhed!

Tak for en god dag!
Kirsten Cordtz

Du kan se min tale på Facebook her