Enhedslistens grundlovstale 2023

Her kan du læse Carsten Jørgensens tale, ved grundlovsarrangementet 2023:
Da vi skulle finde en taler til i dag, foreslog jeg selvfølgelig at vi skulle tage en folketingskandidat, eller endnu bedre et medlem af folketinget. Det lå jo lige for, og det er der jo også andre parti der har brugt i dag. Men sådan gik det ikke på vores bestyrelsesmøde.
Maria og Cecilie forslog at jeg skulle holde tale på denne dag for vores grundlov. Cecilie og Maria tak for skubbet. Så dette er min første grundlovstale.
Der er desværre ikke folketingsvalg lige om hjørnet, heller ikke kommunalvalg endnu, så jeg vil runde det der fylder hos mig på denne grundlovsdag. Demokrati, tillid, og den gode tone/ordentlighed
Demokrati
Lige pt har vi en regering som gør hvad de kan for at aben bliver på vores skuldre. Det vil sige pengene er der men det er dem der bestremmer hvor de kan bruges.
Dette betyder at det demokratiske forklaringsproblem, som vi har, nemlig: hvorfor er der ting vi ikke kan, på trods af at pengene er i kassen hos os. Jeg vil bruge det billede at regeringen har bygget et hus, fundamentet er den danske økonomi, som de jo nu hele tiden siger er stærk og i fremdrift. Der er en masse værelser i huset som vi kan få lov til at hjælpe med at fylde op, men vi skal selv betale for dette. Det gør det svært for os at forklare dette i den demokratiske proces. Der er byrådspolitikere her i kommunen der gerne vil være med til at fylde værelserne op, men de surt sammensparede midler må vi ikke bruge til dette. Surt…
Når jeg snakker med fredericianere er det svært at forklare at vi har penge, men vi må ikke bruge dem til det vi gerne vil. Det er også svært at accepterer at der, i en dansk økonomi der er stærk, ikke kan bruges penge til service, og kvalitet i vores tilbud. Dette betyder at der tit stilles spørgsmål, ved den lokale politik, hvorfor gør vi ikke noget, hvorfor ændrer vi ikke noget, hvorfor prioriterer vi ikke bedre.
Lige om lidt skal vi endnu engang igennem en proces hvor der skal findes flere penge, dette er ikke holdbart.
• Vi vil gerne have solceller på kommunale tage – det må vi ikke
•Vi vil gerne renovere alle skole r – det må vi ikke
• Vi vil gerne renoverer vores dagtilbud – det må vi ikke
•Vi vil gerne yde en bedre service – det må vi ikke
• Vi vil gerne undgå sparekataloger – det må vi ikke
Vi har pengene ikke til det hele, men må ikke.
Tillid
Dette gør det svært at tale lokal tillid, til det politiske arbejde. Selv om vi gør hvad vi kan, og virkelig arbejder konstruktivt, står vi alligevel i en situation hvor der skal prioriteres benhårdt, og hvor det bliver svært at forklare hvorfor endnu en proces vil betyde at der skal skæres i den service vi skal leverer.
Det er ind i mellem utroværdigt at skulle forklare dette med at det er de andre, der er skyld i det.
Hvordan sikrer vi at tilliden er i top, og opbakningen til det politiske arbejde i byen er der? Jeg tror at den dialog der mangler er at vi – de partier der er her i dag – bliver meget bedre til at vi samlet sender spareaben videre til Christiansborg, og at vi samlet gør det tydeligt at der skal sendes mange flere penge til os, som kommune.
Hvis vi skal sikre bedre vilkår og tryghed, både for de ansatte i kommunen, men også for borgerne i Fredericia, så skal vi stå sammen og gøre noget for at der kommer fokus på vores udfordringer.
Den gode tone/ordentlighed
Vigtigt at vi er ambassadører for den gode tone, og siger tydeligt fra når vores grænser overskrides. Den mindre gode tone, er til stede alle steder. På nettet, er der steder nok hvor alt er muligt, og der er ingen grænser for hvad man kan slippe af sted med at ytre sig om eller svine folk til.
Jeg håber og tror at dette kan begrænses ved det gode eksempel, altså at vi holder den gode tone, og vi er tydelige om hvor grænsen går.
Kulturen er, generelt når der tales politik, blevet at det lettere er at gå efter manden og ikke bolden, og det er vigtigt at finde de personlige fejl, der vil opstå i et politisk spil om magten. Find fejlene, særligt de personlige, er et spil for rigtig mange, og det dyrkes vildt meget. Det er lidt sørgeligt at det er der stregen slås.
Jeg synes at det vi kan være med til at ændre er at sørge for at fællesskabet, den fælles enighed om politiske emner, kommer til at fylde mere. Vi behøver ikke at være enige, men det kunne være lidt rart hvis vi blev bedre til at vise den politiske vej lidt tydeligere i fællesskab.
Hvis du går efter manden og ikke bolden i sportens verden, får du det røde eller mildere gule kort. Afhængig efter hvor grov det er kan der blive tale om flere dage. Hos os, kan du blive indkaldt til forhandlinger fordi det er nødvendigt for at få et flertal, eller fordi alle skal med. Vi skal være garant for den gode tone, og det gode samarbejde i mellem partierne.
Der er selvfølgelig undtagelser i “lukkede” miljøer hvor dette ikke sker, og bliver brugt til at skabe resultater,.
Tillykke med forhåbentlig 3. pladsen og bronzemedaljer til Fredericia’s herrer i håndbold..
Den opbakning, den stemning, den eufori den kunne godt bruges når der tales byrådspolitik, men, men, men træerne vokser ikke ind i himlen. Men lige der signaleres der fællesskab/sammenhold og vilje til sejr og gode løsninger, godt nok på en måde som vi ikke kan kopiere, men viljen til fællesskab/sammenhold og sejr kunne godt bruges også i kommunal politik.
Jeg har et par venner der driller mig med at kalde mig medlem af “ønskelisten”, jeg er stolt over at være medlem af Enhedslisten Fredericia der med et byrådsmedlem, er med til at skabe gode resultater, selvfølgelig i samarbejde med gode samarbejdspartnere, dette tror jeg også skyldes den gode tone og ordentlighed, trods at vi kan være uenige.
Fortsat god grundlovsdag.