V, DF og K fører løgnagtigt ideologisk korstog mod Ungdommens Hus. Her er sandheden om husets brugere!

Læserbrev af Cecilie Roed Schultz, byrådsmedlem

I en artikel i Fredericia Dagblad d. 21. februar fortæller Inger Nielsen (DF) og Pernelle Jensen (V) at der kun er 20 brugere i Ungdommens Hus – og at de ikke kunne drømme om at lade deres egene børn komme der.

Det sidste kan man jo ærgre sig over på deres børns vegne (at de ikke selv må bestemme) – men den først del er en decideret farlig og usand påstand at sprede. Jeg gjorde allerede samme dag opmærksom på, at tallet var meget misvisende og at de to talte mod bedre vidende og skabte et falsk narrativ.

Og der gik da heller ikke mange dage, før en konservativ kandidat til det kommende kommunalvalg, havde udregnet og kritiseret, hvad prisen pr bruger er. Og så gik debatten…

Men nu har Enhedslisten det noget bedre med fakta end med løgnagtige skræmmekampagner. Derfor bad jeg forvaltningen i kommunen om at fremsende mig en oversigt over hvor mange brugere der er på Ungdommens Hus.
Herunder følger tallene fra svaret jeg nu har fået:

• Musik og øvegang: 70 -100 brugere
  • Musikstudier (elektronisk musikstudie som benyttes efter takstsystem udover indspilningsstudie som benyttes af øvelokalebrugere, som oplæres i indspilning med mere): 15 brugere
  • Rolle- og brætspil: 30 brugere (foreninger)
  • Atelier og biograf: 20 brugere
  • Dansepiger (en gruppe piger med instruktør benytter ugentligt salen til ”koreansk dans”, som stadig vokser i antal deltagere): 10 brugere.
  • Ungdommens Røde Kors (forening): 10-15 brugere
  • Cafeområdet/hænger ud: 10 daglige bruger som skifter løbende
  • Udenomsarealet, skate, parkour, graffiti mm.: Ukendt, men utal(!) af brugere

Det vil sige 150-185 faste brugere indendørs. Dertil kommer et stort(!) antal brugere, som bruger de udendørs faciliteter.

Ungdommens Hus har derudover et samarbejde med Studieby Fredericia/Studieforum, som benytter huset som base for møder, workshops, arrangementer mm – som de også arbejder tæt sammen omkring. Ungdommens Hus arrangerer blandt andet koncerter og studiestartsevents på både Ungdommens Hus og Tøjhuset.

Der er daglig aktivitet på udendørsområdet af særligt privatskoler og børnehaver der bor i centrum. I kolde perioder/når der ikke er corona, benytter børn og unge ligeledes lokaliteterne i huset (toiletfaciliteter er altid åbent for besøgende på udearealet i det omfang, der er personale).

Ungdommens Hus har generelt gennem en årrække været brugt som spillested i forbindelse med koncerter og festivaler, der har tiltrukket mange hundrede gæster. Jeg husker personligt en hardcorefestival hvor vi, i løbet af den forlængede weekend festivalen varede, slog rekord og havde 8000 personer igennem. I efterårsferierne flytter en masse piger på 14-16 år hvert år ind på huset og bruger ugen på at skrive og spille musik til musiklejren Pop-Pilot.

I forbindelse med lokale arrangementer, som er forankret i lokalsamfundet, har Ungdommens Hus i samarbejde med unge inviteret til alt fra vintagemarked og plademesse til rockabilly-arrangement på p-pladsen.

I sommeren 2020 havde ”Sommerby Fredericia” base på Ungdommens Hus. Herfra udsprang et hav af aktiviteter for børn og unge – såvel på arealet som andre steder i byen. Her deltog over 100 unge dagligt i aktiviteter på Ungdommens Hus. Nogle kom mange dage og andre kom enkelte dage, så samlet set har der været tale om mange hundrede forskellige unge der brugte Ungdommens Hus i sommers.

At der er stille dernede pt skyldes ikke de unges manglende opbakning til huset, men corona-situationen.

Det er svært at blive andet end trist, når politikere lukker øjnene og ignorere fakta – selv når de får dem serveret – og i stedet stædigt holder fast i den fortælling, som passer bedst ind i deres ideologiske korstog mod et af de mest unikke fristeder fyldt med fællesskaber, som vi har her i Fredericia. Et sted, som IKKE kun kommer 20 unge mennesker til gavn – men mange hundrede!