Ø-forslag: Nyt navn til volden

OBS: Denne artikel er bragt 1. april 2019.

De seneste år har man diskuteret meget, hvordan sproget er med til at skabe virkeligheden. Det vi siger og den måde, vi benævner ting, er med til at skabe den måde, vi ser på tingene.

Det ligger Enhedslisten Fredericia meget på sinde, at skabe et samfund og en verden, som er så inkluderende og imødekommende, som overhovedet muligt. Derfor har vores byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz nu indsendt et forslag, som skal behandles på førstkommende byrådsmøde.

Forslaget går i al sin enkelthed ud på, at vi stopper med at bruge ordet ”vold”, når vi omtaler voldanlægget i Fredericia.

”Vold er en utrolig destruktiv kraft, og vi frygter, at vi afholder nogle fra at bruge anlægger, hvis de forbinder det med det fysiske overgreb, vold jo rent faktisk er”, forklarer Cecilie Roed Schultz. ”Der er mange, som er udsat for vold hver eneste dag, og jo mere vi omtaler voldanlægget eller ”volden” positivt, jo mere skubber vi folk væk.”

Derfor har Enhedslisten Fredericia nu indsendt et forslag, hvor vi helt konkret omskriver ordet ”vold” til ordet ”kram” i stedet for. På den måde vil man forbinde Fredericias skønne natur med noget positiv.

”Vi forventer, at ”kram-anlægget” bliver et positivt område fuld af kærlighed, hvor vi kan gå en tur uden at forbinde det med noget negativt”, udtaler folketingskandidat Kirsten Cordtz.

Vi forudset, at kram-anlægget kan kaldes for ”krammeren” eller ”krammen” i folkemunde. Eller at folk kan blive inviteret på “en krammer”.

Vi ser meget frem til at drøfte det i byrådssalen, og håber på en positiv modtagelse i Fredericia.