Ø-forslag mod skattely vil give 11,5 mio. mere til velfærd i Fredericia

Forskning viser, at Danmark mister 5 mia. kr. om året, mindst, fordi selskaber overfører penge til skattelylande. For Danmarks vedkommende svarer det til, at ca. 10 pct. af selskabsskatten ender i skattely.

Enhedslisten vil sikre, at pengene ender hos fællesskabet, frem for i skattely. Tages der udgangspunkt i de 5 mia. kr., vil bekæmpelse af skattely kunne frigive hundreder af millioner af kroner (ca. 600 mio. kr.) hvert år alene til den velfærd, som borgerne får i kommunerne – lige fra daginstitutioner over plejehjem til folkeskolen. Det fremgår af et svar på et spørgsmål, som Rune Lund, Enhedslistens skatteordfører, har stillet i Skatteudvalget i Folketinget.

Cecilie Roed Schultz, byrådsmedlem for Enhedslisten og spidskandidat til byrådet i Fredericia, siger:

– Vi har hårdt brug for flere midler til vores daginstitutioner, plejehjem og folkeskoler. Vores skattekroner skal ikke ende på en eksotisk ø et eller andet sted i Caribien hos nogle grådige aktionærer. De skal gå til løn til pædagoger, SOSU’er og folkeskolelærere.

– De 11,5 mio. kr., som vi i vores kommune kunne få ved at bekæmpe skattely, kan vi eksempelvis bruge på at lave minimumsnormeringer i SFO’erne, sikre kortere ventetider i PPR, så børn ikke skal vente 6 måneder på at få hjælp, annullere de besparelser på socialområdet, som S, V og DF vedtog d. 25. oktober, samt lave flere aflastningspladser til ældre der bliver sendt hjem fra sygehuset, men som stadig har brug for pleje og omsorg døgnet rundt.

Rune Lund, Enhedslistens skatteordfører, siger:

– Vi skal bruge den nye model for en international minimumsselskabsskat, vi skal have bedre internationale regler, men vi skal også stramme vores egen skattelovgivning op, der i dag er for slap. Ellers kan grådige aktionærer fortsætte med at grine hele vejen til banken, mens regningen for at genoprette velfærd og sikre midler til den grønne omstilling bliver tørret af på alle andre.

– Det er rystende, hvor mange penge fællesskabet går glip af, fordi store selskaber ikke gider at bidrage til fællesskabet og fordi vores skattelovgivning er for slap.

Sådan vil Enhedslisten sikre, at skattekroner ikke ender i skattely