Natur og Ungdom Fredericia modtager Ø-pris og donation

Sidste år stiftede Enhedslisten Fredericia Den Røde Ø-Pris. Prisen går til de mennesker, projekter eller bevægelser, der bidrager til at styrke fællesskabet og kampen for en bedre verden – gerne med et lokalt udgangspunkt.

I år er det vores store fornøjelse at kunne tildele prisen til den lokale forening Natur & Ungdom Fredericia.

Natur og Ungdom er en apolitisk landsforening, som arbejder med at fremme børn og unges interesse for natur og miljø. Samtidig fokuserer den på at skabe glæde ved og respekt for naturen og på den måde bidrage til en bæredygtig samfundsudvikling. Lokalafdelingen har eksisteret i snart tre år.

”Natur & Ungdom Fredericia har på knap tre år bevist, at man sagtens kan lave en fremragende naturformidling for børn og unge. Det kræver først og fremmest ildsjæle med hjertet på rette sted, og det er præcis hvad, man får i N & U Fredericia. Vi er derfor glade for at kunne anerkende og hjælpe dem med denne pris” udtaler Enhedslistens byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz og fortsætter:

”Vores natur og miljø lider overalt, og derfor er det fantastisk at opleve, når en forening som N & U Fredericia så entydigt stiller sig på den grønne side, og det vil vi gerne hylde og honorere. Samtidig tager N & U Fredericia et socialt ansvar, og har bl.a. lavet arrangementer for sprogskolens elever og deres børn. Selv under corona-krisen bød foreningen på Facebook ind med mange gode forslag på lidt mere ukendte familievenlige naturområder, som kunne have interesse for børn og unge. Steder som flere af vores medlemmer i Enhedslisten besøgte efterfølgende”

Natur & Ungdom Fredericia blev enstemmigt valgt på Enhedslisten Fredericias generalforsamling som dette års modtager af Den Røde Ø-Pris. Ud over anerkendelsen og det mentale skulderklap følger også 5000 kr. til modtageren.

”Man skal aldrig gå ned på udstyr, som man siger, og derfor er vi glade for at kunne bidrage til at foreningen får noget grej, som vil skabe glæde for mange børn og unge i fremtiden. Hvis vi skal uddanne fremtidens borgere til at passe på naturen, er N & U Fredericias aktiviteter et godt sted at starte. Tak til dem”, afslutter Cecilie Roed Schultz.

Man kan følge Natur & Ungdom Fredericia på Facebook, hvor de deler inspirationsture, naturbilleder og bidrager med interessante naturfacts.