Læserbrev: Trivsel og kvalitet i folkeskolen skal prioriteres højere

Læserbrev af Maria Sloth, bestyrelsesmedlem og byrådskandidat

I denne uge vendte skolebørnene tilbage fra ferien – tilbage til hverdagen igen.

Eleverne bruger mange timer om dagen i skolen og det stiller store krav til kvaliteten, så vi sikrer både trivsel og læring.

Trivsel er både en forudsætning for læring, men også en ret i sig selv. Ingen børn skal gå i skole flere timer om dagen, hvor de har det dårligt og mistrives.

For at sikre både trivsel og læring, vil Enhedslisten arbejde for et max på 24 elever i klasserne og flere timer med tolærerordning. Det betyder at alle elever bliver set og hørt i løbet af dagen og gør det lettere at undervisningsdifferentiere og hjælpe den enkelte elev, der hvor de er.

Der har været en træls tendens til at tage penge til bedre undervisning fra det fritidspædagogiske. Det skal vi stoppe med.

Det fritidspædagogiske bidrager nemlig også med en god portion dannelse og udvikling til børnene – i hvert fald så længe, det har ordentlige rammer.I stedet skal vi blandt andet konvertere timer fra den lange skoledag til tolærertimer.

Det er en god investering fordi forskningen viser at længere skoledage ikke i sig selv betyder mere læring. Det gør derimod bedre kvalitet i undervisningen. Vi har råd til at prioritere gode kår for vores børn og unge både i og udenfor skoletiden. Ja faktisk har vi ikke råd til at lade være.