Læserbrev: Fokusér på Fredericias nuværende borgere – så skal tilflytterne nok komme

Læserbrev af Jan Filbært, bestyrelsesmedlem Enhedslisten Fredericia

Valgkampen KV21 er i fuld gang, flere partier har sat deres kandidatliste op.

Flere af disse kandidater er allerede i gang med at skyde efter modstanderne og gøre borgerne i Fredericia by klar til, at når de overtager magten eller blot kommer i byrådet, ja, så bevæger Fredericia by sig ind i en tidsalder, hvor alt er godt.

“Vision” er et meget brugt ord, dette krydret med, at vi for en hver pris skal tiltrække nye borgere til byen.

Hvordan? Jo ved opkøb af jord, nyt teater og lavere skatter.

Lige meget hvor meget man leder i visionerne, ja, så finder man ikke en linje, hvor det er Fredericias nuværende borgere, der bliver sat forrest!

Er visionen kun at blive større, således den kommende borgmester kan bryste sig af at være bykonge, eller handler det om, at vi gør det mere attraktivt, spændende og godt for de, der bor her nu?

Lad os få ryddet op efter den tidligere borgmesters skalten og valten for egen vindings skyld, og lad os så i fællesskab gøre det mere attraktivt for de nuværende borgere i form af klimavenlige virksomheder, bedre fysiske forhold for vores børn i skolerne og daginstitutionerne, gøre brug af de fantastiske områder, vi har i og omkring vores by.

Lad os få opdateret vores familieafdeling, jobcentret og ikke mindst vores handicap- og socialområde, således det ikke handler om et nummer blandt mange, men om det enkelte menneske.

Lad os turde tænke anderledes og ikke skele så meget til, hvad andre byer gør, men lad os skabe vores egen by, hvor det er rart og attraktivt for Fredericias nuværende borgere at bo.

Jeg er sikker på, at flere vil flytte til vores by, hvis de kan se, at byens nuværende borgere trives i en attraktiv by.