Læserbrev: Der er noget galt med processerne omkring vigtige beslutninger

Læserbrev af Maria Sloth, bestyrelsesmedlem og byrådskandidat

Efter borgmesterskandalen trænger tilliden i høj grad til at blive genoprettet til både byråd og forvaltning.

Med ansættelsen af Vibeke Kinch sendes der desværre ikke et signal om, at byrådet har lært af erfaringerne.

Tværtimod får man den tanke, at det er vigtigere hurtigt at få ansat en direktør, end det er at få ansat den rette direktør.

Det er selvfølgelig hverken ond vilje eller ligegyldighed fra byrådets side, men viser tydeligt, at der er noget galt med processerne omkring vigtige beslutninger.

Har byrådet f.eks. været orienteret om de sager, der har været med Vibeke Kinch og familieafdelingen på Fanø? Man må næsten gætte på et nej.

Det er informationer af en art, som påvirker beslutningstagerene og burde have været fremme.

Man kan selvfølgelig sige, at hvert enkelt byrådsmedlem kunne have googlet direktøren, før de sagde ja til ansættelsen. Og det kan være, nogen drager den konklusion, at det fremover er noget, de må gøre hver især. Men det er også så væsentlig information, at forvaltningen burde have været fremlagt det sammen med indstillingen.

Hvis byrådets ønsker at genoprette tilliden til kommunen, er det tid til refleksion og selvransagelse.

Og jeg og Enhedslisten vil hermed opfordre byrådets medlemmer til at tage en drøftelse om, hvordan den slags processer fremover kan ske med lidt mere åbenhed for beslutningstagerne.

Så får vi også de bedst mulige resultater.