Læserbrev: Bekymringer om kompetencekollegiet

Læserbrev af Andreas Tobiassen

Replik til Sune Nørgaard Jakobsens bekymring for Kompetencekollegiets beboere

Sune Nørgaard Jakobsen ytrede 7. oktober bekymring for beboerne på Kompetencekollegiet efter den netop vedtagne budgetaftale i Fredericias mål om at ændre Kompetencekollegiet. Jeg er enig i Sunes betragtninger og vurderinger og jeg kan godt forstå hans bekymring.

Da vi i Enhedslisten blev præsenteret for et aftaleudkast, læste vi med mistro den tekst, der var skrevet om Kompetencekollegiet. Vi havde heldigvis vores folketingskandidat Jan Filbært med og han gennemskuede med det samme, det Sune også retteligt stiller spørgsmål ved. Nemlig at det vil være en markant forringelse, hvis man går fra et tilbud baseret på Servicelovens § 107 og §108 til §85.
Vi havde i høringssvarene læst manges bekymringer for beboerne på Kompetencekollegiet og ønskede for alt i verden ikke, at de skulle opleve endnu større utryghed, end de i forvejen oplever. Derfor fik vi indskrevet den sidste linje i budgetteksten: ”Det skal sikres, at borgerne samlet set oplever et bedre tilbud end det nuværende.”, som forudsætning for at kunne tilslutte os budgettet. Det er selvfølgelig vores forventning at udvalget, som skal stå for at finde en løsning på det hele, respekterer den sætning og vores byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz er heldigvis repræsenteret i udvalget på samme måde som formanden i udvalget, Søren Larsen, var medforhandler af budgettet og derfor også forventes at respektere dette. Han ved i hvert fald, hvor essentielt det var for Enhedslisten, at den sætning kom med. Vi håber dog også at Sune via sin partifælle Susanne Eilersen, som også har plads i udvalget, vil hjælpe med at holde resten af udvalget op på den budgettekst, som er vedtaget.

Sætningen i budgetteksten ser vi som helt afgørende, når det nye tilbud skal etableres, og der kan heldigvis ikke være tvivl om, hvordan den skal læses. Det handler om borgerens oplevelse af et tilbud. Ikke kommunen, sagsbehandler eller andre interessenter. Nej det er borgerens oplevelse, som vil være den afgørende her. Det manglede da bare.

Til slut vil jeg endnu en gang tilslutte mig Sunes bekymringer, men som jeg har forklaret her, så forventer vi i Enhedslisten, at vi med denne sætning kan gøre alle vores bekymringer til skamme. Beboerne på Kompetencekollegiet har ikke fortjent denne usikkerhed, omend jeg godt kan forstå, at det kan være svært at stole blindt på en enkelt sætning i en budgettekst. Nogle vil måske også kalde os naive på dette område, men både borgmesteren og udvalgsformanden ved, hvor meget vil har kæmpet for beboerne på Kompetencekollegiet, og derfor forventer vi også at aftalen bliver overholdt.  Vi håber, at vi med vores støtte til budgettet og dermed indførelsen af denne sætning, har gjort vores til at det kommende tilbud til beboerne på Kompetencekollegiet ender med at blive en lykkelig historie.