Klimaforandringerne skal have det fulde fokus

Læserbrev af Andreas Bjerring Tobiassen, bestyrelsesmedlem og byrådskandidat

Forleden udkom FNs klimarapport, som er udarbejdet af 234 forskere over de seneste tre år. Den er en gennemgang af 14.000 studier om klimaforandring og konklusionen var desværre som forventet. Klimaforandringerne er menneskeskabte, der vil komme langt flere naturkatastrofer og i bund og grund er det rød alarm for menneskeheden. Ikke nu, men på sigt. Vi har skovbrande ved Middelhavet, oversvømmelser i Europa, global insektdød, hurtigtsmeltende permafrost i Sibirien, og varmerekorder overalt i verden for bare at nævne nogle af faresignalerne. Det må være en bunden opgave for alle politikere at have dette som pejlemærke, men det er svært at se, hvordan vi kan ændre noget globalt i lille Fredericia. Enhedslisten har haft fokus på mange grønne løsninger med bl.a. klimaoptimering i kommunale bygninger, men er det nok? Vi skal have en 360 graders undersøgelse af kommunens klimapåvirkning med fokus på, hvad vi kan gøre bedre! Vi må også arbejde ud over vores egen kommunegrænse for at bidrage til den grønne omstilling og det bør alle 21 medlemmer i byrådet støtte op om.

Det skal være muligt for kommunerne at investere bæredygtigt gennem bankerne. Vi har desværre tidligere oplevet problemer ved netop dette, hvilket var kritisabelt. Det må og skal være nemt at vælge den grønne løsning!

Vi bør have fokus på det klimamæssige aftryk i sagsfremstillingerne i alle sager i Fredericia kommune, så man tager beslutninger på bedst mulige grundlag. Uvidenhed skal ikke være en undskyldning for at ødelægge vores klima.

Hvad med de kommunale bestyrelsesposter? Vi har poster ved Fredericia Spildevand, Billund Lufthavn, forsyningsselskabet TVIS og ikke mindst ADP. Politikkerne bør forpligte sig på at arbejde benhårdt for den grønne omstilling, så disse selskaber går forrest i denne kamp imod uret. Det virker komplet idiotisk, at vi poster millioner i Naturpark Lillebælt med den ene hånd imens firmaer og kommuner, som vi har andel i ødelægger det med den anden hånd med bl.a. klapning og krydstogtskibe.

Klimaforandringerne må og skal tages alvorligt og som kommune skal vi gøre alt, hvad vi kan for at løse problemet. Med den seneste rapport in mente, kan det ikke kun være op til ”klimatosserne”, som DF stemplede miljøaktivister, at arbejde proaktivt. Det er en opgave for alle!