Kære politiker – tag ansvar

Valget skal ikke vindes i valgkampen, men i perioden i mellem. Det interessante er ikke overbudspolitik i valgkampen, men hvordan partierne forvalter mandaterne. Derfor er det trist, at vi nu ser en tendens til kandidater, som fralægger sig sit ansvar. Vi ser nu kandidater, som ikke vil stå til ansvar for deres parti de seneste fire år, fordi de ikke har været i byrådet. Det kan ikke passe, at Bente Ankersen som den eneste til debat på Proaktiv, står til ansvar for besparelser, der har været på området. Der var fem partier til debatten, som stemte for! Børge Larsen(V) var forarget over besparelserne. Jeg er enig. Men hans parti har stemt for, og så går det altså ikke, at virke forundret bagefter. Det er sket flere gange. Helt ærlig, politikere. Hav dog i det mindste format til at stå ved, den måde dit parti stemmer. Du er ikke fritaget for ansvaret, fordi du ikke var i byrådet. Du repræsenterer stadig dit parti.

Politik handler om indflydelse og resultater. Man kan vise resultater ved budgetforhandlinger. Derfor klinger det hult, når SF skriver om opgangsfællesskaber og gratis klubtilbud, når de på områderne var tavse som graven til forhandlingerne. Enhedslisten kæmpede forgæves for gratis aftenklubber for alle. Alene. Hvorfor gjorde SF intet, når man pludselig ønsker det nu kort tid efter. Det er en skam at interessen er der nu under valgkampen, men ikke før. På trods af valgkamp kan man vel godt ønske sig kandidater, som tager ansvar for deres førte politik, og som prøver at føre en given politik ud i livet – i stedet for bare at tale om det.

Andreas Bjerring Tobiassen

Kasserer og byrådskandidat for Enhedslisten Fredericia