Enhedslisten inviterede Operation Dagsværk til Fredericia

Igen i år har Enhedslisten Fredericia valgt at støtte operation Dagsværk, ved at hyre to elever til en dags arbejde. De to unge er Marius og Stephanie; to 1.g elever fra Mulernes Legatskole, som er beliggende i Odense. De unge donerede deres tid og lønnen for arbejdet går derfor til velgørende projekter.

Pengene fra årets Dagsværkdag går i år til projekter i Grønland:

• En masteruddannelse af 100 sociale entreprenører og ung-til-ung trænere
  • Ung-til-ung træning i socialt entreprenørskab og forandring i lokalsamfundet for 1000 unge i folkeskolens afgangsklasser og andre uddannelsesinstitutioner
  • At unge grønlandske aktivister kan udvikle og gennemføre kampagner, der sætter spot på ungdommens potentiale, på tværs af byer og platforme
  • At udklække unge aktører, debattører og fortællere der kan være ungdommens stemme både lokalt og nationalt.

Enhedslisten valgte at give de to unge frie hænder, til at promovere fredagens markering af 80-års dagen for Krystalnatten. Læs mere om begivenheden her. Tilmeld dig eventuelt arrangementet på facebook her (så vi kan tilpasse maden til antal deltagere).

Arrangementet rummer både fast indslag, som fakkeltog og fortællinger fra Museerne i Fredericia. Men i anledningen af 80-års dagen spiller 6. Juli Garden også undervejs og der er et arrangement efterfølgende på I.P. Schmidt, hvor der er mad og drikke, små foredrag og musikalske indslag. Det hele er selvfølgelig gratis.

”Vi vil gerne gøre alt for at sikre, at vi når ud til flest muligt. Vi vil jo gerne have, at så mange som muligt deltager i det fantastiske arrangement, vi har fået stablet på benene i år. Derfor var vores håb, at et par unge mennesker kunne komme og skabe lidt særlig opmærksomhed og måske også nå ud til en anden målgruppe end den vi plejer at ramme”, fortæller Enhedslistens byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz, som mødtes med de to unge ved middagstid og bød dem på frokost.

De unge valgte at fokusere på at være til stede i bybilledet i Fredericia. De delte blandt andet flyers ud, som de selv havde designet.

“Det har været fedt ikke at lægge fliser, men rent faktisk lave noget der gavner”, smiler Marius og takker for dagen.

I Enhedslisten vil vi gerne sige tak til alle unge, som har brugt en dag på Operation Dagsværk – og selvfølgelig en særlig stor tak til de to seje unge mennesker, som løftede en udfordrende opgave engageret og selvstændigt.