Drop krydstogtturisme – lad os satse på dette i stedet

Lad os bare være ærlige: Tiden er løbet fra krydstogtturismen.

Igennem de sidste år har Enhedslisten forsøgt at forbedre lidt på bæredygtigheden, når det kom til Fredericia Kommunes satsning på krydstogtturismen. Eksempelvis ved at undersøge mulighederne for at koble de store skibe til landstrøm, så de ikke skal bruge diesel mens de ligger i havn.

Men uanset hvordan man forsøger at løse de mange problemer med krydstogtskibene, så vedbliver de at være mange. Senest har vi alle fulgt med i hvad bagsiden af medaljen er for personale og passagerer, som er blevet tydelig nu, hvor vi er midt i en sundhedskrise. For ud over de miljømæssige aspekter, så er krydstogtskibene også en decideret farlig cocktail når det kommer til smittespredning og dårlige arbejdsforhold. Læg dertil problemer med rederier i skattely.

Der er mange andre – og bedre – måder at skabe liv i Fredericia, sikre omsætning i lokalområdet og få udbredt kendskabet til vores fantastiske kultur, natur og historie.

Enhedslisten foreslår, at Fredericia Kommune begynder at rette fokus mod et andet område, som i vores øjne har enormt potentiale: Lejrskoler og børnefamilier der søge ferier til overkommelige priser, men som er fyldt med oplevelser af højeste kvalitet.

Tidligere var lejrskoler ture som eksempelvis den klassiske uge på Bornholm, med cykelture til Hammershus, rundkirker og ekkodalen. Lov 409 (om lærernes arbejdstid) gør det meget svært at være afsted i en hel uge. De fleste folkeskoler skoler tage nu afsted på en-dags-ture eller på korte ture med få overnatninger. De private skolers ture til storbyer som New York eller skiferier i Østrig er nok heller ikke øverst på ønskelisten i den nærmeste fremtid.

Børnefamilierne står også i en ny situation. Det har længe været moderne at holde ”staycation”, hvor man tager på opdagelse i sin egen by/lokalområde, i stedet for at rejse væk. Mon ikke også de fleste børnefamilier vil føle sig mere trygge ved et par uger i det Danske sommerland, end på en all-inklusive tur til Thailand? Også når grænserne engang åbner igen… Usikkerheden omkring familiernes økonomi er også med til at pege på, at vi vil søge noget mere lokalt og prisbevidst.

Så hvad har Fredericia at byde på, som er så specielt?

For det første er der beliggenheden. Fra stort set hele Danmark, kan du på højest et par timer komme med offentlig transport til Fredericia. Hele Fyn og alt fra Aarhus og sydpå har mindre end en time. De fleste skoleklasser vil dermed ikke skulle bruge særlig lang tid på selve rejsen til Fredericia. Og børnefamilierne, der gerne vil køre hertil i bil, har mindst lige så gode forhold.

Fredericia har allerede gode tilbud og skoletjenester. Vi har Nordeuropas bedst bevarede fæstningsanlæg, Naturpark Lillebælt, en unik og historisk bymidte, Madsbyparken og Badeland – for bare at nævne nogle få eksempler. Du kan sove i shelter i en skov der har været skov i 10.000 år, med udsigt ud over Lillebælt og de fascinerende eroderende skrænter i Trelde. Du kan gå fra en bred badestrand (med cirkelbro igen om lidt!) til midtbyens gågader på få minutter. Der er både kultur, historie og natur for alle pengene. Meget af det vi har er endda gratis. Og så har vi ikke engang nævnt 6. juli dagene…

Processen omkring Det Grønne Hus er nu endelig sat i gang. Med det får Fredericia et leg-, lærings- og oplevelseshus, som netop er rettet mod børnefamilier og skoleklasser.

Tankerne om et fæstningscenter, med moderne formidling af Fredericias historie, passer også fint ind i samme strategi.

Vi har allerede vandrehjem, campingplads, hytter og får nu også (endnu) et prisbilligt hotel i centrum, hvor de fleste kan være med.

Men vi prioriterer ikke at ”sælge” varen. Og vi foretager ikke strategiske beslutninger, for at styrke denne type turisme.

Det skal vi til at gøre!

At drive skoletjeneste for skoleklasser på endagsudflugter eller lejrture til Fredericia er en indtægt for byen – og byens institutioner. Det kunne gøres gratis for kommunens skoler, mens de øvrige skal betales en fair pris. Den indtægt vil hurtigt kunne matche den ”indtægt” man ser ved krydstogtskibene. Indtil videre har kommunen nemlig ikke set meget til indtægter på den front. Og handelslivet vil sandsynligvis sætte lige så stor pris på at sælge is, sandaler eller T-shirts til børnefamilier på ferie eller unge mennesker på lejrskole, som de gør på at sælge det til krydstogtturister.

Det kommer også Fredericias egne borgere til gode, at satse på dette. Ligesom Madsbyparken, der besøges af 300.000-400.000 personer om året, i meget høj grad også benyttes af fredericianere. Et bredt udbud af fantastiske skoletjenestetilbud, vil i høj grad også komme vores børn i de fredericianske skoler til gode. Når tilbuddet kun er en cykeltur væk, og ikke koster noget for skolerne at benytte, vil det helt klart blive brugt i stor stil – og passe fint ind i kravene om åben skole.

Hvad vil Fredericia brandes som i fremtiden? I byrådets vision står der, at vi vil være en grøn kultur-kommune. Krydstogtskibe forbinder man med forurening – og nu også smitte. Krydstogtturisme er fortidens turisme. Lad os komme ind i 20’erne. Lad os komme i gang med at satse på bæredygtige oplevelser i høj kvalitet – inden for både kultur, natur og historie –rettet mod skoler og børnefamilier. Lad os investere i fremtiden.