Anderledes krystalnat i Fredericia 2020

Se Enhedslisten Fredericias online markering af krystalnatten i videoen nederst i indlægget.

Fakkeltoget til markering af Kystalnatten mandag d. 9. november aflyses i år.
Enhedslisten og SF Fredericia har tradition for at invitere fredericianerne til fakkeltog med taler og fællessang fra Den jødiske Kirkegård til Landsoldat Pladsen om aftenen den 9. november hvert år for at mindes Krystalnatten d. 9. nov. 1938, hvor nazisterne i Tyskland ødelagde tusindvis af jødiske forretninger, lemlæstede, dræbte og internerede tusindvis af jødiske familier og nedbrændte 200 synagoger.
“På grund af Corona pandemien må vi desværre aflyse denne vigtige og stemningsfulde markering i år. Med faren for smitte med Covid 19 mener vi ikke at det er forsvarligt at samles så mange mennesker som der plejer at deltage”, siger bestyrelsesmedlem i Enhedslisten Andreas Tobiassen. “I stedet vil vi gennemføre vores planlagte tale ved arrangementet online og efterfølgende sende den ud som et læserbrev. Ligesom coronaen desværre er til stede i samfundet, så er fremmedhadet og
diskriminationen det også, og derfor vil vi stadig sige fra, når vi ser
det. Altid.”
“Her i Fredericia har vi jo en særlig historie som fristad for jøderne og andre trossamfund, og så længe nynazismen og intolerancen overfor mindretal eksisterer i vores samfund skal vi tage afstand fra disse strømninger. Derfor er vi glade for at mange borgere i byen hvert år er mødt op til Krystalnat markeringen. Det er vores håb at vi kan gennemføre fakkeltoget til næste år”, slutter Per A. Moos Laursen, bestyrelsesmedlem i SF Fredericia.

Online markering af krystalnatten, med taler af folketingskandidaterne Rasmus Vestergaard Madsen og Sinem Demir, bundet sammen af byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz, som slutter af med fællessang: